Het soepdieet is een dieet waarbij je met praktisch enkel en alleen soep moet gaan afvallen. Doordat je met dit dieet erg weinig binnenkrijgt ga je er dan ook mee afvallen. De vraag is echter, is het gezond? Val ik er echt significant mee af? En zijn de resultaten niet slechts tijdelijk? Op deze vragen krijg je hieronder antwoord. Verder zal je bereid moeten zijn de hele week soep te eten en niks anders. Als je hier dus een hekel aan hebt is het al geen dieet voor jou. Maar zelfs als je dit niet hebt kan je er al heel snel genoeg van krijgen. Denk dus goed na voordat je met dit dieet begint en lees eerst dit artikel erg goed door! We geven je alle informatie over het soepdieet, de voor- en nadelen en ervaringen uit de praktijk.

Hoe werkt het soepdieet?

Je gaat met het soepdieet 7 dagen lang soep eten in de hoop zoveel mogelijk af te vallen. Het is echt zeer af te raden het dieet langer te volgen. Je loopt namelijk flinke tekorten op wat behoorlijk ongezond is. De kans dat je ook echt veel af gaat vallen is echter klein. Als je het überhaupt al vol kan houden. Je gaat er natuurlijk wel iets mee afvallen. Het zal hier echter niet gaan om flink wat kilo’s of de doelen die je wellicht voor ogen hebt. Wil je dus meer dan een paar kilo afvallen dan is dit niet het beste dieet daarvoor. Je moet het eigenlijk zien als oplossing voor even een paar kilo’tjes afvallen. Om net weer eventjes in dat rokje te passen. Meer moet je er echter niet van verwachten. Het is geen dieet dat je echt helpt om van je overgewicht af te komen.

Zo ga je het dieet 7 dagen volgen

Hieronder laten we je een voorbeeld zien van hoe je het soepdieet kan gaan volgen. (als je hier dan toch mee wil beginnen) … je kan ook aan de hand van soepdieet recepten jouw eigen weekmenu samenstellen.

Dag 1. Soep en fruit

Je gaat het dieet starten door soep gecombineerd met fruit te eten. Fruit zorgt ervoor dat je in ieder geval nog wat belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Je moet hier echter wel soorten als bananen in vermijden. Deze bevatten namelijk teveel koolhydraten oftewel suikers. Deze helpen dan ook niet tijdens het afvallen. Gebruik bij voorkeur meloen, passievrucht, abrikoos of andere soorten fruit met weinig suikers.

Dag 2. Gebruik van meer groene groenten

Je mag op dag 2 meer groente toevoegen aan het dieet. Gebruik hier bij voorkeur groene groentes voor. Denk hierbij aan spinazie, broccoli of prei.

Dag 3. Op deze dag ga je gewoon door

Deze dag ga je zoals dat heet “Steady” en gewoon op de normale manier door met het soepdieet.

Dag 4. Even bijtanken voor je gezondheid

Om de ergste tekorten te voorkomen ga je op deze dag het dieet aanvullen met wat suikers. Dit moet ervoor zorgen dat je geen nare klachten gaat krijgen. Je lichaam heeft deze aanvulling ook nodig. Je kan hierbij ook denken aan fruit, waarbij je dus ook de soorten met meer suikers kan eten.

Dag 5. Toevoegen van vlees aan het soepdieet

Je mag op dag 5 beperkt vlees toevoegen aan het soepdieet. Gebruik hiervoor bij voorkeur kip of kalkoen. Dit is mager vlees maar levert dus wel veel eiwitten. Voeg ook niet meer dan 250 gram toe aan je voedingspatroon in dit dieet.

Dag 6. Eet regelmatig de soep zodat je geen honger krijgt

Je gaat ook op dag 6 gewoon weer door. Zorg ervoor dat je regelmatig eet. Dit voorkomt een extreem hongergevoel waardoor je het dieet iets makkelijker kan volhouden.

Dag 7. Genoeg groentes en sappen (laatste dag)

Dit is de laatste dag en tijd om naast de rest ook sappen toe te voegen aan het dieet. Hiermee kan je aansterken door de aanwezigheid van suikers in deze vruchtensappen. Ook het drinken van andere sappen met bv. zoetstoffen is toegestaan.

Wat zijn de ervaringen met het dieet?

De ervaringen uit de praktijk zijn niet super positief. De meeste mensen die het soepdieet volgen vallen er nauwelijks mee af. Maar het volgen van het dieet is wel een hele opgave. Je kan je dus afvragen of het wel veel nut heeft om aan dit dieet te beginnen.

Naast klachten als honger en hoofdpijn kunnen er ook andere klachten ontstaan tijdens het dieet. Je loopt hoe dan ook tekorten op tijdens het soepdieet en dat is altijd ongezond. Verder vallen de resultaten dus erg tegen en heb je ook nog een grote kans op jojo effecten. Hiermee is al je inzet dan voor niks geweest en kom je dus weer aan. De ervaringen met dit dieet zijn helaas dan ook niet om over naar huis te schrijven!

Voordelen van het soepdieet

Je kan er een paar kilo mee afvallen als je het heel streng opvolgt

Nadelen van het soepdieet

Het soepdieet is geen echte oplossing tegen overgewicht! Doordat je er slechts een paar kilo mee kan afvallen doet het bijna niks als je bv. meer dan 5 kilo wilt afvallen. En het vergt wel veel van je.

Door de tekorten die je oploopt is het ook erg ongezond. Weinig calorieën en onvoldoende voedingsstoffen zorgen ervoor dat je klachten kan ervaren. Niet de meest gezonde manier van diëten dus.

Geen blijvende resultaten. In de meeste gevallen zijn de resultaten alleen maar tijdelijk. De kans op het jojo effect is erg groot.

Eentonig! Je hebt bijna geen variatie in wat je eet. Dit maakt het uiterst lastig om vol te houden. Je wilt immers wel wat te kiezen hebben.

Verandering van ontlasting. Doordat je heel veel soep eet kan je ontlasting lichter en meer vloeibaar zijn. Dit komt omdat je de gehele week door hoofdzakelijk enkel en alleen maar soep eet.

Soepdieet inzetten bij snel afvallen?

Nee, het soepdieet is niet de beste manier om snel af te vallen. Wil je het proberen en kijken of je er een paar kilo mee kan afvallen dan sta je daar natuurlijk vrij in. Wij raden het echter niet aan. Er zijn veel betere manieren om snel af te vallen zoals een goed eiwitdieet!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here