“Ontbijten is gezond” is een stelling die bij de meeste Nederlanders wordt gezien als waarheid. Dit komt vooral vanwege officiële instanties en diëtisten die adviseren om elke dag te ontbijten. Dit zou niet alleen het risico op overgewicht verminderen, maar ook beter zijn voor de algehele gezondheid.

Toch heeft onderzoek niet bewezen dat ontbijten ook echt bijdraagt aan een betere gezondheid. Wat nieuw onderzoek wel aantoont, is dat het ontbijt niet meer speciaal is dan de andere maaltijden. Het ontbijt overslaan zou in sommige gevallen zelfs gezondheidsvoordelen opleveren.

Ik begrijp dat je hierdoor nogal in de war bent geraakt. Uiteraard heeft dit uitleg nodig. In dit artikel lees je meer over de voor- en nadelen van het ontbijt.

Waarom ontbijten niet perse gezond is?

Observatiestudies hebben aangetoond dat mensen die ontbijten, gezonder zijn als mensen die niet ontbijten. Het nadeel van deze studies is, dat het ontbijt niet zozeer de oorzaak hoeft te zijn van een betere gezondheid.

Nieuwe studies tonen namelijk aan dat mensen die ontbijten, bewuster omgaan met voeding. Zij eten meer vezels, vitaminen en mineralen, wat ten goede komt van de gezondheid.

Ook is aangetoond dat mensen die het ontbijt overslaan, de neiging hebben om meer te roken, meer alcohol te drinken en minder te bewegen. Het ontbijt zelf heeft hier dus eigenlijk niets mee te maken.

Voordelen van het ontbijt overslaan

Het ontbijt overslaan is dus niet per se ongezond. Sterker nog, sommige mensen zijn er enorm bij gebaat als zij (soms) het ontbijt overslaan. Vooral als de rest van het voedingspatroon hier ook op wordt aanpast.

Met het ontbijt overslaan bedoel ik overigens niet dat je de calorieën die je bij het ontbijt normaal gesproken zou eten, nu helemaal niet meer eet. Als je ervoor kiest om het ontbijt over te slaan, is het verstandig om de hoeveelheid van je lunch en/of avondeten te vergroten.

Hiermee zorg je er eigenlijk voor dat je het aantal keer dat je op een dag eet (maaltijdfrequentie) verminderd. Dit kan enorme verbetering geven van je suikerhuishouding.

Heb je vaak last van de volgende symptomen:

  • Vaak een futloos gevoel
  • Flinke dip na het eten
  • Moeilijk zonder suikers kunnen
  • Constant honger hebben

Dan ben je niet de enige. Minimaal 25% van alle Nederlanders onder de 60 jaar hebben geen optimale suikerhuishouding. Zij zullen zeker gebaat zijn bij het overslaan van het ontbijt.

Andere adviezen om de suikerhuishouding te verbeteren zijn:

  • Bewegen/sporten op een nuchtere maag
  • Krachttraining
  • Geraffineerde koolhydraten vermijden

Wel of niet ontbijten?

Als je gezond bent en gezond wilt blijven, dan maakt het eigenlijk niet veel uit of je het ontbijt overslaat of niet. Het komt uiteindelijk neer op waar jij je het beste bij voelt en hoe gezond je over de gehele dag eet. Het ontbijt is daarbij niet meer of minder belangrijk dan de andere maaltijden.

Heb je ’s ochtends honger, ga dan ontbijten. Heb je ‘s ochtends geen honger. Stel je ontbijt dan uit naar een later moment of eet pas bij de lunch.

Er schuilt wel een gevaar in het ontbijt overslaan. Als je niet ontbijt en vervolgens honger krijgt op een moment dat er alleen ongezonde snacks in de buurt liggen, is de verleiding hiernaar erg groot. Zorg er daarom voor dat je altijd gezonde snacks of een gezond ontbijt bij je hebt. Wat is een gezond ontbijt? Voedingsmiddelen met vooral veel eiwitten, vetten en vezels. Dat betekent dus geen brood of cornflakes met melk, maar een gebakken ei, havermout, fruit of nootjes.

Natuurlijk kan het zijn dat je jezelf heb aangeleerd om tegen je zin in te ontbijten, omdat je er altijd vanuit ging dat dat gezond zou zijn. Hierdoor kan het lijken alsof je lichaam nu niet meer zonder het ontbijt kan. Je hebt immers jarenlang geprobeerd deze gewoonte te veranderen.

In dit geval had je lichaam dus oorspronkelijk gezien geen behoefte aan een ontbijt. Mogelijk is het verstandig om deze gewoonte weer terug te draaien.