Hoe kom je nu eens echt van die overbodige kilo’s vet af? Het Dukan dieet schijnt hier de oplossing voor te hebben. Het is een streng dieet dat werkt met strikte regels. Dit kan voor de een heel prettig zijn, voor de andere moeilijker vol te houden. Hoe je het ook went of keert, je gaat er wel mee afvallen. Daarbij kijken we niet alleen naar hoeveel je per week gaat afvallen, maar ook de manier waarop. Is het goed voor je gezondheid, hoe effectief is het nu echt en kom je na het dieet niet opnieuw aan? Op al deze vragen krijg je antwoord. We doen het dieet hieronder dan ook compleet voor je uit de doeken.

Wie heeft het Dukan dieet bedacht en hoe is het ontstaan?

Het dieet is min of meer bij donderslag aan heldere hemel ontstaan. De bedenker van het dieet is Dr. Dukan uit Frankrijk. Hij heeft als voorbode op het dieet een patiënt geholpen bij het afvallen. Dit deed hij door deze patiënt een week lang alleen maar vlees te laten eten. Doordat er in vlees veel eiwitten zitten viel de patiënt hierdoor dan ook razendsnel af. Dr. Dukan is toen doorgegaan met deze dieetmethode en heeft later zelfs een boek op de markt gebracht. Hierin legt hij haarfijn hoe het principe werkt en wat je moet doen om af te vallen. Je gaat dus snel vet verbranden, maar is het gezond voor je? Ook alle andere aspecten van het Dukan dieet komen nog aan de orde.

Hoe werkt het dieet en hoe ga je ermee afvallen?

Met het dieet ga je meer eiwitten eten en 2 van de 3 macronutriënten minderen of helemaal niet eten. Koolhydraten en vetten worden geweerd uit het dieet en mogen pas op een later moment weer worden gegeten.

Je gaat met het dieet afvallen aan de hand van 4 verschillende fasen!

Fase 1. De aanvalsfase kan beginnen

Je begint het Dukan dieet met een aanvalsfase. In deze eerste fase ga je heel veel eiwitten eten. Voornamelijk uit dierlijke bronnen zoals magere kip kalkoen, witvis, eieren, vetvrije zuivel bv. melk / yoghurt / kwark / kaas. Het is een vrij radicale eerste stap van het dieet. Belangrijk detail is dat je ook 2 liter water gaat drinken per dag. Totaal zal de aanvalsfase variëren van een paar dagen tot 1 week, afhankelijk van je doelen.

Fase 2. Cruisefase om je streefgewicht te bereiken

Deze fase zal je blijven volgen tot je jouw ideale gewicht hebt bereikt. Dit is dan ook voor iedereen anders. Je mag in deze fase ook groentes toevoegen. En dit kan met een enorme keuze uit 101 verschillende soorten zoals broccoli, bloemkool, spruitjes, peultjes, prei, tomaten, witlof, andijvie, paksoi en nog veel meer. Het doel is in een gestaag tempo door te gaan met afvallen tot je streefgewicht is gehaald. Daarna ga je over op fase 3.

Fase 3. Voorkom het jojo effect met de stabiliteitsfase

Nu je op jouw streefgewicht bent is het natuurlijk ook de bedoeling dit vast te houden. Je wilt immers niet dat je weer opnieuw snel aankomt. Een jojo effect zal moeten worden vermeden. Je gaat dan ook mondjesmaat kleine hoeveelheden koolhydraten toevoegen uit bv. fruit. Tijdens deze fase mag je 2 keer per week een lekkere “snack” maaltijd eten. Denk hierbij aan een zak patat met mayo of een broodje shoarma met knoflooksaus. Het is aan te raden dit een beetje over de week te verdelen. Hierdoor geniet je er meer van.

Fase 4. Volhouden met een oneindige laatste fase

Fase 4 is bedoeld om nooit meer overgewicht te kunnen ontwikkelen. Je gaat dat doen door feitelijk alles te eten wat je wilt en door 1 dag per week de aanvalsfase (fase 1) te hanteren. Dit klinkt niet heel erg logisch, gezien je de hele week de kans krijgt om weer aan te komen. Met als noodrem dan 1 dagje om dit ongedaan te maken. In de praktijk blijkt dat dit niet helemaal zo werkt. Je zal fase 4 verder ook de rest van je leven moeten blijven volgen. Je blijft dan ook altijd diëten, iets wat veel mensen niet aanstaat. Dit is toch wel een klein nadeel van het dieet.

Samenvatting van het Dukan dieet

Om even een goed beeld te krijgen van het dieet, hier een korte samenvatting.

Kun je er snel mee afvallen?

Je kan met het dieet snel afvallen door de toename van eiwitten in je voedingspatroon. Dit is een bewezen methode voor optimale vetverbranding. Het is wel belangrijk dat je dit op de juiste manier toepast.

Is het een goedkoop dieet?

Het dieet is niet goedkoop. Doordat je producten gaat eten zoals o.a. heel veel vlees maakt dat het dieet duurder dan andere dieetmethodes.

Ga je er gezond mee afvallen?

Je eet vrij eenzijdig voedsel. Je mist verder ook koolhydraten en vetten. Dit zorgt ervoor dat je tekorten oploopt en ook te weinig vitamines, mineralen en micronutriënten binnenkrijgt. Micronutriënten vind je vaak ook nog meer in bepaalde verse groentes en fruit (vaak ook in de schil). Ze kunnen een belangrijk rol spelen voor je gezondheid en leveren zo een positieve bijdrage aan je voedingspatroon.

Voordelen van het dieet

Het Dukan dieet werkt wel. Door meer eiwitten te eten verbrand je snel overbodige kilo’s. Deze methode is bewezen en zal je dus zeker helpen wekelijks 1-2 kilo te laten afvallen. Dit zal wel per persoon weer wat verschillen bij deze Dukan dieetmethode.

Streng en strikt werkt voor een hoop mensen wel, maar voor anderen is het moeilijker vol te houden. Als je wat meer vrijheid wilt in wat je mag eten is het dieet waarschijnlijk niks voor jou.

In principe hoef je geen calorieën te tellen. Je moet natuurlijk wel je gezonde verstand gebruiken. Als je bergen gaat eten zal je alsnog aankomen. Alles met mate is dus een beetje de stelregel bij dit dieet.

Nadelen van het dieet

Niet erg goed voor je gezondheid. Je krijgt met wat je mag eten te weinig essentiële voedingstoffen binnen. Dit kan de nodige klachten veroorzaken tijdens het dieet.

Het dieet is niet goedkoop. Je moet veel dure voeding kopen en er zijn dan ook zeker goedkopere (en betere) alternatieven voor handen.

Tegenstrijdig! Je mag namelijk na het dieet alles weer eten. En om dan alles goed te maken ga je 1 dag in de aanval. Dit is niet hoe afvallen werkt.

Voor de rest van je leven diëten. Fase 4 zal je voor altijd moeten blijven handhaven (als dit al goed gaat, want dat is zeer discutabel). Het idee dat je een levenslang dieet aangaat staat veel mensen dan ook absoluut niet aan. Je kan veel beter afvallen en daarna klaar zijn, waarbij je daarna dan wel voor een slimme en tevens gezondere levensstijl kiest.

Conclusie van het Dukan dieet en alternatieven

Ook al kan je ermee afvallen, het kent de nodige nadelen en is niet gezond voor je. Er zijn veel betere manieren van afvallen waarbij je veel meer mag eten, juist wel gezonder wordt en zelfs nog betere resultaten haalt. Je kunt daarom als alternatief voor het Dukan dieet veel beter kiezen voor het koolhydraatarm dieet of een gezond eiwitdieet als je succesvol wilt afvallen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here