Een cholesterolverlagend dieet helpt je met het verlagen van een te hoog cholesterolgehalte. Door verkeerde voeding, roken of andere factoren kan je LDL cholesterol te hoog zijn. LDL cholesterol zijn de slechte waardes in je bloed. Zijn deze te hoog dan kan dit de kans op hart- en vaatziektes doen laten toenemen. Je hebt echter ook goed cholesterol namelijk het HDL gehalte in je bloed. HDL heeft belangrijk functies in je lichaam en helpt tegelijkertijd je LDL te verlagen. Een cholesterolverlagend dieet zorgt ervoor dat je met gezonde voeding het slechte LDL cholesterol gaat verlagen. Daarbij kun je ook nog andere zaken aanpakken die in dit proces bijdragen en het versterken.

Het koolhydraatarm dieet is een goed voorbeeld van een sterk cholesterolverlagend dieet!

Hoe werkt een cholesterolverlagend dieet?

Door met een goed dieet te starten zal je jouw cholesterolgehalte doen laten dalen. In onze voeding zitten verschillende macronutriënten namelijk koolhydraten, eiwitten en vetten. In veel van onze dagelijkse voeding zitten vandaag de dag veel verzadigde vetten, suikers en zouten om verschillende redenen. Dit kan zijn smaak, ter conservering of om met vet eten lekker smeuïg te maken. Toch zijn dit aan de andere kant de boosdoeners van een te hoog cholesterolgehalte. Met name de verzadigde vetzuren zijn hier voor een groot deel verantwoordelijk voor. Je zal dit dus aan moeten pakken door je voedingspatroon aan te passen. Met een cholesterolverlagend dieet ga je dit dus doen!

Wat veroorzaakt een te hoog (LDL) cholesterolgehalte?

Voeding is 1 van de belangrijkste oorzaken voor een te hoog LDL cholesterolgehalte. Overgewicht als gevolg van slechte voeding versterkt dit effect alleen nog maar meer. Doordat je met dit dieet dingen gaat eten die minder verzadigde vetten, suikers en zouten bevatten breng je de boel weer in balans. Je zal dan ook weer goede cholesterolwaardes krijgen in je bloed. Het verbeterd aanzienlijk je gezondheid, helpt te hoog LDL en bloeddruk te verlagen en zorgt ook nog eens voor een super mooi figuur. Je pakt dus eigenlijk alle problemen aan met dit dieet!

Factoren die een cholesterolverlagend dieet versterken

Naast voeding als belangrijkste reden voor een verhoging van je cholesterol zijn er nog een paar factoren belangrijk. Pas deze bij het volgen van een cholesterolverlagend dieet dan ook zeker toe. Hieronder laten we je zien wat je nog meer kan doen om het proces te versterken.

Hier moet je op letten

• Roken! Door te stoppen met roken los je veel problemen op. Naast een goed dieet helpt dit dus ook enorm bij het verlagen van je LDL.

• Alcohol! Alcohol kan in kleine hoeveelheden een positieve bijdrage leveren. Met name rode wijn is hierin een goed voorbeeld. Meer dan 2 glazen per dag voor mannen en 1 voor vrouwen kan echter weer een negatief effect in de hand werken. Drink ook niet elke dag en de hele week door. Maar geniet er een paar dagen per week van. Dit levert namelijk het allerbeste effect op voor je gezondheid.

• Veel meer bewegen! Door te wandelen, fietsen, zwemmen of aan sport te doen ben je sowieso altijd goed bezig. Verder zal ook dit sterk effect hebben op het verlagen van je cholesterolgehalte. Ben je geen sportfreak? Dan is gewoon een stukje lopen of fietsen ook al heel goed. Loop bv. elke keer een stukje langer met de hond. Sporten kun je op veel manieren doen en zorgt ook nog eens voor een hele goede conditie.

Het beste cholesterolverlagend dieet

Het door artsen ontwikkelde DASH dieet is het beste cholesterolverlagend dieet! Hiermee ga je het cholesterol in je bloed weer op peil brengen, je gezondheid verbeteren en snel effectief afvallen. Je wordt met dit dieet ook een stuk energieker!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here