Het officiële Cambridge dieet bestaat al heel erg lang en is onder bepaalde doelgroepen nog steeds erg populair. De positieve verhalen komen van gebruikers die er de nodige kilo’s mee afvallen, maar het dieet komt ook steeds vaker negatief in het nieuws. En wordt ook regelmatig betwist als het gaat om resultaten, gezondheid en lange termijn resultaten. We laten je hieronder alle objectieve feiten zien over het dieet.

Onstaan van het Cambridge dieet

Het dieet is begin jaren ’80 bedacht door de Britse voedingswetenschapper Dr. Alan Howard aan de University of Cambridge. De insteek was mensen met overgewicht gezonder te laten eten, waardoor ze vanzelf gaan afvallen. Opmerkelijk is wel dat veel van de voeding bestaat uit een eigen lijn zelfontwikkelde vloeibare producten. Je moet hierbij denken aan shakes in allerlei verschillende smaken, maar ook de nodige bars en andere producten. Dit moet je wel willen, want je bent min of meer gebonden aan een vast patroon van producten die dus voor het grootste deel niet vers uit de winkel komen. Hieronder laten we je meer zien over het Cambridge dieet en of het de ideale manier is om snel maar vooral gezond je streefgewicht te bereiken.

Inhoud van deze pagina:
Hoe werk het Cambridge dieet precies?
Cambridge dieet recepten en producten
Je lichaam in ketose krijgen
Het missen van belangrijke voedingsstoffen
De pluspunten van het Cambridge dieet
Meer over de minpunten van het Cambridge dieet
Cambridge dieet ervaringen
Samenvatting en conclusie van dit dieet

Hoe werkt het Cambridge dieet precies?

Je gaat met het Cambridge dieet afvallen door gebruik te maken van de verschillende drankjes, bars en andere producten van het dieet zelf. Het dieet is verder op verschillende manieren te volgen. Zo heb je het Cambridge 500 dieet en Cambridge 800 dieet met beide hun eigen kenmerken. We laten je hieronder zien welke.

De verschillen tussen de Cambridge 500 en 800 methode

Het Cambridge Weight Plan 500 is er op gebaseerd het dieet strikt volgens de lage calorie inname te volgen met de producten van het dieet zelf. Je moet hierbij denken aan nog geen 500 calorieën per dag. Dit is natuurlijk belachelijk weinig en vergroot de kans op het jojo effect aanzienlijk. Bij het Cambridge Weight Plan 800 mag je iets meer eten toevoegen aan jouw voedingspatroon. Je komt hiermee op een totaal van 600-800 calorieën per dag waardoor er niet veel veranderd, het wordt enkel iets draagzamer. Het is niet gezond, kan averechts werken en zal juist gewichtstoename in de hand werken. Als je erg actief bent is het zeker uitkijken geblazen met dit soort extreem lage hoeveelheden calorieën en verder moet je ook rekening houden met een zeer onaangenaam hongergevoel.

Cambridge dieet recepten en producten

Zoals gezegd heb je dus een beperkte keuze uit producten, met de kans dat ze niet in de smaak vallen. Ook zijn de producten niet goedkoop en kosten ze vaak 3,- tot 4,- euro per bar of klein zakje. Dit komt in de praktijk al gauw neer op 250-300 euro per maand, los van alle andere kosten. Dit maakt het dan ook voor veel mensen moeilijk te volgen en een dure aangelegenheid. Sociaal gezien is het soms lastig en door de bijna niet aanwezige variatie ook nog eens moeilijk te volgen. Het zal nooit over 1 nacht ijs gaan en je moet ook echt doorzetten om je doel te behalen. Dit is ook logisch! Maar de sleutel is wel dat dit met lekker eten en genoeg calorieën je absoluut gaat lukken. De vraag is of het Cambridge dieet hieraan voldoet. Naar onze mening is dit niet het sterkste punt van het dieet.

Je lichaam in ketose krijgen

Door de verhoogde inname van eiwitten zal je jouw lichaam in een staat van ketose brengen. Dit gebeurt wanneer je geen koolhydraten / suikers nuttigt en alleen maar eiwitten + vetten eet. Na een paar zware dagen zal je een transformatie ondergaan waarbij je lichaam merkt dat het geen brandstof meer binnen krijgt in de vorm van koolhydraten. Het gaat nu eiwitten en vetten gebruiken om energie uit te putten. Als je dit combineert met een lagere calorie inname ga je dus opgeslagen vetten verbranden. Nadeel is dat het niet gezond is als je dit op extreme wijze doorvoert, wat dus ook bij de Cambridge dieet methode het geval is.

Het missen van belangrijke voedingsstoffen

Verder moet je er rekening mee houden dat je veel essentiële voedingsstoffen gaat missen met dit dieet en dat zal moeten aanvullen met vitamines en mineralen uit een potje. Het is dus best een gedoe dat je niet alles binnenkrijgt en hier dus continue rekening mee moet houden voor je gezondheid met dit dieet. Door deze onvolledigheid komen de kosten hiervan ook nog eens bovenop het dieet zelf. Het wordt zo dus allemaal duurder, maar we raden je wel aan dit te doen!

De pluspunten van het Cambridge dieet

Je kan er mee afvallen, maar in de praktijk blijkt het hier slechts te gaan om tijdelijke resultaten. Na wat onderzoek en ervaringen met het Cambridge dieet kom je er al snel achter dat de matig behaalde resultaten vaak niet voor de lange termijn zijn.

Als je het niet erg vindt om heel veel drankjes, bars en andere voorbereide producten te gebruiken, dan kan dit handig zijn gezien je niks hoeft klaar te maken.

De minpunten van het Cambridge dieet

Het is op zijn minst ongezond voor je want er missen veel essentiële voedingsstoffen in dit dieet en daarbij krijg je ook extreem weinig calorieën binnen. Dit resulteert in honger en tekorten wat erg nadelig kan zijn voor je gezondheid.

Het Cambridge dieet is erg duur, wat ook een minpunt is. Je bent al gauw een 250-300 euro per maand kwijt en dan praten we nog niet eens over de extra kosten die je maakt om je tekorten aan te vullen.

Door de voeding kan je ontlasting anders zijn dan normaal. Dit ervaren veel mensen als een minpunt.

De kennis die je krijgt met dit dieet is achterhaald en er zijn dan ook tegenwoordig veel betere diëten verkrijgbaar!

Bijna geen lange termijn resultaten.

Cambridge dieet ervaringen

De ervaringen zijn erg wisselend. Daar waar de ene er goede ervaringen mee heeft als het gaat om afvallen heeft de ander er totaal geen baat bij. Ook zijn er verhalen over ernstige gezondheidsproblemen bekend met dit dieet. Verder staat als een paal boven water dat de lange termijn resultaten er in de meeste gevallen gewoon simpelweg niet zijn, door het ontbreken van kennis over hoe je jouw streefgewicht kan behouden. De Cambridge dieet ervaringen laten over het geheel dan ook helaas geen hoge cijfers zien.

Samenvatting en conclusie van dit dieet

Met de achterhaalde kennis gecombineerd met toch best veel nadelen is het Cambridge dieet dan ook niet de meest efficiënte manier van afvallen. Er zijn gelukkig veel betere alternatieven en diëten waarmee je wel snel, gezond en blijven kan gaan afvallen!

TIP! Het favoriete eiwitdieet van onze bezoekers…

Het Slanker Leven Plan van Vitadis is door onze bezoekers verkozen tot beste eiwitdieet! Ondertussen zijn er ook al meer dan 25.000 Nederlanders succesvol mee afgevallen. De resultaten liggen tussen de 3 tot 6 kilo vetverlies per week! Het eiwitdieet bestaat uit heerlijke eiwitrijke recepten, welke op een slimme manier uitgebalanceerd zijn. Hiermee ga je dan ook op een gezonde manier maximaal vet verbranden, met blijvende resultaten.

Het beste eiwitdieet volgens onze bezoekers!

Meer weten over het Slanker Leven Plan van Vitadis?
Lees hier verder…

Er is momenteel een actie gaande, wij weten echter niet hoe lang deze nog duurt. Je kan het beste onderstaande link checken om te zien of deze nog loopt!

Tijdelijk 60% Korting Op Het Vitadis Slanker Leven Plan…

5 REACTIES

  1. Als ik het allemaal zo lees is het heel herkenbaar. Ik ben zelf een tijdje terug in de weer geweest met het Cambridge dieet, er ging in het begin ook wel aardig wat af. Ook al was het niet te vreten. Toen ben ik gestopt en zat alles er weer aan alsof het er nooit af is geweest. Van de 23 kilo die er af gingen kwam er zelfs meer bij toen ik stopte. Baal hier echt enorm van!!!

  2. Hoi Lucia,

    Ik ben het helemaal met je eens …ook ik heb het Cambridge dieet gedaan om er vervolgens alleen maar zwaarder uit te komen. Ben nu wel benieuwd naar het eiwitdieet van Vitadis! Er moet zeker 15+ kilo af en wil dit echt snel kwijtraken…

    Groetjes,
    Vera 😉

  3. Ik denk dat we onderhand allemaal wel weten dat dit soort crash methodes niet werken. Weet uit ervaring wanneer je zo weinig eet als met het Cambridge dieet, dit je totaal niet gaat helpen. Mijn doel is om 25 kilo af te vallen, er is dus nog een hoop werk aan de winkel. Nu heeft een vriendin van mij ook het eiwitdieet gedaan en is hier ongelooflijk blij mee. Er is bij haar 18 kilo af! Ik denk dat ik het ook maar eens ga proberen, want hoor er veel positieve verhalen over 😀

    Iemand enig idee hoe lang de korting nog duurt?

  4. Heb het Cambridge dieet gedaan, werkt wel redelijk… ongeveer 5 kilo mee afgevallen, maar trek het honger lijden niet. Is gewoon te weinig wat je op een dag mag eten. Dus ben ermee gestopt.

  5. Ik heb de tip opgevolgd en ben voor het eiwitdieet van Vitadis gegaan, moet zeggen het gaat erg goed met afvallen nu! Het is heel lekker en heb niet echt last van honger. Soms (met name in het begin) denk je wel eens aan iets lekkers maar omdat je ook veel lekkers mag in het dieet is het goed vol te houden. Het is gewoon even wennen, maar ik heb nu helemaal geen gevoel van honger meer en niet eens trek in al die slechte dingen die je dik maken. Op dit moment ben ik al bijna 10 kilo afgevallen, tik het nu aan. En ben nog geen maand bezig, wat mij betreft dan ook echt de oplossing en zeker een aanrader!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here