Overgewicht heeft een oorzaak. Deze is bijna altijd terug te vinden in je voeding. Vaak wordt er teveel gegeten en ontwikkel je hierdoor als snel overbodige kilo’s lichaamsvet. Calorieën tellen wordt door velen dan ook praktisch altijd gezien als de oplossing om af te vallen. Maar is dit wel zo? Het is inderdaad gedeeltelijk waar dat als je wilt afvallen er minder gegeten moet worden dan je verbruikt. Maar wat veel mensen niet doen is ook letten op wat ze eten. Terwijl dit net zo belangrijk is. Als je op een verkeerde manier calorieën gaat tellen zal je niet snel afvallen en kan je zelfs aankomen. Lees daarom onderstaand artikel om erachter te komen hoe je calorieën moet tellen, op welke manier je ze kunt classificeren en vervolgens hier ook echt mee gaat afvallen.

Hoe ga je calorieën tellen en waar moet je rekening mee houden?

Bij het op de juiste manier tellen van calorieën zijn er een paar dingen die je in acht moet nemen. Zo zijn er verschillende soorten calorieën. Verder is extreem calorieën minderen ook af te raden. Dit zet het jojo effect in werking en zorgt er juist alleen maar voor dat je gaat aankomen. Calorieën tellen is goed als je snel vet wilt verbranden, maar pas het dus wel op de juiste manier toe.

Wat zijn calorieën en welke functie hebben ze?

Calorieën geven de waarde aan van energie in je voeding. Deze energie wordt gebruikt voor alles wat je doet. Bepaalde voeding levert direct energie, andere is opgeslagen in je lichaam als glycogeenvoorraad. Krijg je teveel calorieën binnen dan is dit niet altijd nodig voor energie, waarbij deze overschotten worden opgeslagen als vet. Verschillende soorten voeding hebben natuurlijk ook weer variërende hoeveelheden calorieën. En ze hebben daarbij tevens verder allemaal hun specifieke eigenschappen. Er gaat dus meer aan ten grondslag dan alleen maar even het tellen van wat calorieën als je wilt afslanken.

Het verschil tussen Kcal en KJ?

De eenheden Kcal (Kilocalorieën) en KJ (Kilojoule) zijn allebei aanduidingen voor de energiewaarde van producten. De meest gebruikte die we hanteren zijn de Kcal. Verder moet je weten dat 1 Kcal gelijkt staat aan ruim 4 KJ. Gebruik bij het tellen van calorieën altijd de juiste, namelijk de Kcal.

Welke verschillende soort calorieën zijn er?

Ondanks dat veel mensen denken dat bij calorieën tellen de calorieën altijd hetzelfde zijn, is dit niet waar. De hoeveelheid klopt natuurlijk wel, maar ze hebben toch weer allemaal een ander effect. De calorieën kunnen uit 3 verschillende macronutriënten komen. Het is belangrijk te weten uit welke voeding je ze haalt als je snel wilt gaan afvallen.

Koolhydraat calorieën zorgen sneller voor vetopslag

De calorieën die uit koolhydraten komen laten je aankomen. Zeker bij overschotten is het zo dat wanneer ze niet worden gebruikt voor energie, deze gelijk worden omgezet in vet. Daarbij zorgen koolhydraten (en zeker de enkelvoudige zoals ook suikers) ervoor dat je veel, onregelmatig en hoge stijgingen krijgt van insuline in je bloed. Hierdoor worden hormonen die essentieel zijn om af te vallen belemmerd en die vetopslag juist helpen geactiveerd. Bij calorieën tellen om af te vallen moet je er dus op letten dat je zo min mogelijk calorieën haalt uit koolhydraten, met name enkelvoudige koolhydraten.

Calorieën uit gezonde vetten zijn beter als je wilt afvallen

Je bent gewent koolhydraten als energiebron te gebruiken. Dit terwijl je ook heel goed energie kan halen uit gezonde vetten. Echter dan zonder de effecten van koolhydraten. Zo kan je er dan ook veel beter mee afvallen. Zorg er wel voor dat je vetten haalt uit gezonde onverzadigde bronnen.

Ook calorieën uit eiwitten helpen bij maximale vetverbranding

Tot slot zijn eiwitten ook een goede bron om calorieën uit te putten. Je lichaam moet er vaak harder voor werken deze te verteren wat vetverbranding stimuleert. Daarbij zorgen eiwitten er juist voor dat je spiermassa opbouwt. Het zijn de bouwstenen van je lichaam. Zo ga je ook echt alleen vet verbranden tijdens het afvallen.

De beste manier van calorieën tellen en afvallen!

Zoals je ziet komt er veel bij kijken. Je kan hier zelf mee aan de slag gaan, of je kan er voor kiezen een dieet te volgen die dit allemaal al voor jouw uitgestippeld heeft. In de meeste gevallen is het volgen van een koolhydraatarm dieet dan ook de beste optie. Hiermee ben je verzekerd van de juiste verhoudingen en het aantal calorieën dat je moet eten om ook echt snel af te vallen. Zo ga je zelf geen calorieën tellen maar kan je alles 1 op 1 overnemen.

Het favoriete koolhydraatarm dieet van onze bezoekers is de Afslank Receptenbijbel! Hiermee ga je tussen de 2 tot 3 kilo per week afvallen! Je gaat er ook een stuk gezonder mee worden en de resultaten die je behaald zijn blijvend, dus geen last van jojo effecten.

Wil jij ook eindelijk een echt af van die overbodige kilo’s vet?
Profiteer dan nu met deze link van een tijdelijke korting op de Afslank Receptenbijbel!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here