Je vraagt je waarschijnlijk af of je een gezond BMI hebt en of je niet te licht of te zwaar bent. Vaak is BMI uitrekenen dan de uitkomst om te bepalen of je stappen moet ondernemen. Maar bestaat er wel een eenduidige “BMI uitrekenen formule” die voor iedereen geldt? Wij gaan je laten zien op welke zaken je allemaal moet letten en dat enkel BMI niet altijd een duidelijk beeld geeft over jouw persoonlijk situatie. Lees dit artikel goed door en je kan daarna bepalen of je moet gaan afvallen of juist aankomen.

Wat is BMI en hoe is het ontstaan?

BMI is natuurlijk nog altijd een goede graadmeter om te bepalen of je last hebt van overgewicht of ondergewicht. Het is bedacht door Adolphe Quetelet, Gentenaar en sterrenkundige die zich daarbij ook nog intensief bezig hield met de hogere wiskunde. Puur vanuit de interesse in bepaalde statistieken ontwikkelde hij een formule om een bepaald beeld te krijgen van de gemiddelde mens. Hierbij in het geval van BMI kijkend naar wat nu een goed gewicht is. Toentertijd heette het nog de Queteletindex (QI) maar tegenwoordig kennen we het als de Body Mass Index (BMI). Het is vandaag de dag nog steeds een redelijk betrouwbare formule, maar er zijn wel uitzonderingen. We laten je ze verderop in dit artikel zien.

Hoe kan ik mijn BMI uitrekenen?

De BMI is feitelijk een relatief eenvoudige formule. Wat je namelijk moet doen is je gewicht delen door je lengte2 (in meters en kwadraat). Hoe dit er in de praktijk uitziet zie je hieronder.

Voorbeeld
Een vrouw is 1, 75 lang, weegt 85 kilo en wil weten of ze iets aan haar gewicht moet doen. Zij wil hiervoor haar BMI uitrekenen. En kan dit op de volgende manier doen:

85 (gewicht in kilo’s) / 3,0625 (lengte in meters tot de 2e macht, oftewel 1,75 x 1,75) = BMI van 27,8

In bovenstaand voorbeeld is de vrouw met een BMI van 27,8 overgewicht.

Wat is een gezond BMI?

In onderstaande opsomming kun je zien welke classificatie er wordt gegeven aan welke BMI waardes:

Minder dan 18: Ondergewicht
18 tot 25: Normaal gezond gewicht
25 tot 30: Overgewicht
30 tot 40: Obesitas
40 of hoger: Zeer ernstige obesitas

Dit is waarom een BMI niet altijd betrouwbaar is

Toch is BMI uitrekenen niet altijd een betrouwbare maatstaf om te bepalen of je een gezond gewicht hebt. In bepaalde gevallen klopt het simpelweg niet. We laten je hieronder zien welke uitzonderingen er zijn.

Verschillende soorten lichaamstypes

Je hebt bij het bepalen van een gezond gewicht natuurlijk ook te maken met verschillende lichaamstypes. De BMI houdt hier in sommige gevallen niet helemaal rekening mee. Het is echter wel zo dat iedereen weer een andere lichaamsbouw heeft.

Krachtraining geeft een vertekend beeld

Mensen die aan krachttraining doen bouwen snel spiermassa op en verbranden vet. Hierdoor wordt je dan echter wel zwaarder. Spiermassa weegt namelijk meer dan opgeslagen lichaamsvet. Je bent supergezond bezig, echter geeft de BMI aan dat je zogenaamd te zwaar bent. Dit klopt dan ook niet en geeft in deze dan ook een vertekend beeld van de situatie.

BMI meet gewicht, maar houdt geen rekening met vet

BMI houd rekening met je gewicht en niet met de vetmassa. Zo kan je veel spiermassa hebben of een goede lichaamsbouw. Maar de BMI kan aangeven dat je moet afvallen, wat op dat moment wellicht niet eens nodig is. Zorg er dan ook voor dat als je er niet helemaal zeker van bent, dat je ook jouw vetpercentage meet. Dit kan je o.a. doen door een huidplooimeting.

Hoe kan je dan het beste een gezond gewicht bepalen?

Zoals je ziet is BMI uitrekenen niet compleet toereikend bij het bepalen van een gezond lichaamsgewicht. In de meeste gevallen komt de BMI heel goed overeen, maar houdt er dus rekening mee dat je bv. bij sporten zwaarder kan zijn op de weegschaal maar geen overgewicht hebt. Bij twijfel kun je het beste ook jouw vetpercentage meten om te bepalen of je moet afvallen.

Heb je overgewicht? Start dan direct met afvallen!

Ben je een paar kilo te zwaar en heb je daar vrede mee, dan hoef je natuurlijk niet gelijk te gaan diëten. Is dit echter meer of ben je ontevreden over jouw gewicht? Dan is het zaak hier gelijk iets aan te doen. Wachten zal je alleen maar ongelukkiger laten voelen, of kan zelf nadelig zijn voor je gezondheid. Wil je serieus af van jouw overtollige kilo’s vet, bekijk dan eens de volgende artikelen hoe je dit echt aan kunt pakken met een koolhydraatarm dieet of eiwitdieet. Het DASH dieet is hier ook een goed voorbeeld van.

Ook als je te licht bent zijn er oplossingen. Je kunt op een gezonde manier meer gaan eten dan wat je op een dag verbruikt. Voeg eens een paar maaltijden per dag toe en doe dit met schone voeding!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here