Het Aktins dieet is een dieet dat een aardige reputatie heeft opgebouwd. Door in de basis minder koolhydraten te eten, voornamelijk die met een hoge GI (Glycemische Index), moet je optimaal gaan afvallen. Dat is de gedachte van de bedenker achter het dieet, namelijk Dr. Atkins zelf. En dit is ook waar, want deze koolhydraten zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor het veroorzaken van overgewicht. Vetten spelen daarin natuurlijk ook een rol en worden daarom ook in een beperktere mate gegeten. Eiwitten dienen daarentegen als fundament van dit dieet. Deze zorgen er namelijk voor dat je spierweefsel opbouwt en behoudt, waarbij je tegelijkertijd juist vet gaat verbranden. Andere diëten zoals het Cambridge dieet hanteren ook dit principe. Dit is in de basis ook goed! Maar werken ze wel op de juiste manier en zijn het wel ECHTE eiwitdiëten? We gaan hieronder even wat dieper in op het Atkins dieet. Hierbij kijken we of het dieet niet alleen in essentie goed is, maar ook of het werkt. De bevindingen van het dieet lees je hieronder.

Hoe het Akins dieet de wereld veroverde…

Dr. Atkins heeft met zijn dieet een groot deel van de wereld veroverd. Het dieet is namelijk grondlegger van het op eiwitten gebaseerde dieet. Dat je met meer eiwitten, minder koolhydraten en gematigd vetten kan afvallen is wel duidelijk. Veel diëten van tegenwoordig hanteren ook dit principe omdat het simpelweg werkt. Toch moet er wel verder worden gekeken naar nog wat andere factoren. Vergelijk het met het bouwen van een huis, met alleen de stenen ben je er nog niet, het zal misschien even blijven staan maar valt vervolgens zonder cement helemaal in elkaar. De rest van de factoren zijn uiterst belangrijk en nodig om afvallen tot een succes te maken. Als dit allemaal klopt is de puzzel compleet en ga je dus snel, maar vooral gezond afvallen. En je zal ook jouw nieuwe gewicht weten te behouden. Is het Atkins dieet compleet? We gaan hier verder op in.

De inhoud van het Aktins dieet bestaat uit fases

Je gaat met het Atkins dieet afvallen in fases! Hierbij maak je naast gewoon eten gebruik van veel producten van Atkins zelf. Hieronder kun je zien hoe de fases van het dieet in zijn werk gaan.

Fase 1. En goed begin is het halve werk

Dit wordt ook wel de aanvalsfase genoemd. In deze fase ga je koolhydraten praktisch helemaal vermijden. Hierbij moet je dus denken aan brood, pasta, rijst, granen, frisdranken, aardappelen maar ook fruit. Dat laatste klinkt wellicht opmerkelijk omdat fruit gezond is. Toch kan het volgens het dieet een slechte invloed hebben tijdens het afvallen. Je mag in deze fase wel ongelimiteerd eiwitten en vetten eten. Bij vetten gaat het wel voornamelijk om gezonde onverzadigde vetzuren. Deze zijn gezond voor je en leveren ook een positieve bijdrage tijdens het afvallen. Alcohol drinken is in deze fase ook niet toegestaan. Frisdranken vanzelfsprekend ook niet. Water en met name veel hiervan mag natuurlijk wel worden gedronken. Je kan al bij de start van het Atkins dieet vrij snel tekorten opdoen. Deze moet je dan aanvullen met voedingssupplementen zoal vitamines en minderalen. Ondanks dat dit de nodige onverwachte extra kosten met zich meebrengt zal je dit wel moeten doen om de essentiële voedingsstoffen die je mist in dit dieet binnen te krijgen.

Fase 2. Hierin ga je verder met vet verbranden

Wat je feitelijk doet in deze fase is de score verder uitbouwen. Je gaat door na de flitsende start van fase 1 met de tweede “iets minder strenge” fase. Je mag namelijk iets meer koolhydraten eten in deze fase. Het gaat hier om een minimale verhoging van koolhydraten, maar alles is meegenomen. Het is de bedoeling dat je stukje bij beetje wat koolhydraten toe blijft voegen. Je mag dit doen zolang je maar blijft afvallen. Dit is dus best wel passen en meten en je moet dat dus ook echt enorm goed in de gaten houden. Dit vinden veel mensen een zeer lastig onderdeel waar het helaas dan ook vaak fout gaat. Je blijft op deze manier dus op zoek naar die vetverbranding tot je nog maar een paar kilo moet afvallen. Als je dus bijna op je streefgewicht ben stap je over naar fase 3.

Fase 3. Bijna je doel bereikt, nu je gewicht vasthouden

Je gaat jouw ideale gewicht bereiken door nog iets af te vallen. Maar deze fase staat voornamelijk in het teken van de juiste hoeveelheid koolhydraten vinden. Hiermee wordt bedoeld het aantal koolhydraten waar je niet meer mee afvalt of aankomt. Zodat je door kan gaan naar fase 4 en je gewicht kan behouden. Wederom moet je hier veel mee bezig zijn en discipline voor hebben om alles perfect te finetunen.

Fase 4. Voor de rest van je leven op jouw ideale streefgewicht

Je gaat in deze fase, die de rest van je leven duurt, alles in de gaten houden. Je moet suikers zoveel mogelijk blijven mijden. Verder varieer je in eten maar moet je continu de koolhydraten in de smiezen houden. Wordt je weer zwaarder dan moet je hierin weer minderen. In feite blijf je dus de rest van je leven bezig met het dieet. Doordat je de laatste fase dus moet blijven hanteren heb je het gevoel dat je blijft diëten. Dit is niet iets wat veel mensen graag willen.

Het klinkt mooi, maar wat zijn de ervaringen met het Atkins dieet?

De gedachte van afvallen klinkt mooi. Wij vinden echter de fases erg omslachtig. Je kan veel beter afvallen door geleidelijk anders te eten. Dit geeft je inzichten, maakt je gezonder en maakt het proces completer. We moeten ook eerlijk zijn als we kijken naar de ervaringen in de praktijk. Deze zijn niet altijd even denderend. Niet iedereen valt er zo snel mee af en veel mensen vinden het lastig te volgen. Het gezondheidsaspect laat ook te wensen over. Als je steeds moet aanvullen met voedingssupplementen kan het niet erg gezond voor je zijn. Lange termijn resultaten zijn er ook maar weinig te vinden met het Atkins dieet. Dit wekt bij ons de nodige argwaan op over de werkzaamheid van het dieet.

Onze blik op deze manier van afvallen

De basis is goed, maar het ontbreekt hem aan de voldoende kennis en handvatten. Er missen een paar essentiële factoren als gezondheid, hoe makkelijk het te volgen is en de lange termijn resultaten. Het is daarom niet het beste dieet dat je kunt volgen.

Zijn er goede alternatieven en welke zijn dit dan? TIP!

Er zijn absoluut een paar uitstekende alternatieven op het Atkins dieet. Een volwaardig eiwitdieet als die van Vitadis Health Care is hier een goed voorbeeld van. Hiermee hanteer je de goede punten uit het Aktins dieet echter met de extra essentiële factoren die er wel voor zorgen dat je succesvol gaat afvallen. Dit dieet wordt daarom ook zeer hoog gewaardeerd. Het behoort dan ook tot 1 van de beste diëten die er verkrijgbaar zijn gebaseerd op wetenschappelijke feiten en gebruikerservaringen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here