In India en andere oosterse landen wordt kurkuma, familie van de gember, veel gebruikt om eten te kleuren, hier smaak aan te geven maar ook voor de geneeskunde. Het is bekend dat kurkuma gezond voor je is, maar wist je dat er meer dan 500 gezondheidsvoordelen zijn en dit aantal nog steeds blijft groeien. Niet voor niets dat het dan ook vaak met de term superfood wordt bestempeld. In Westerse landen wordt het nog iets minder gebruikt, het wordt onder meer wel toegevoegd aan kerriepoeder, waaraan het zijn kleur ontleend. Toch zou je het veel vaker kunnen eten, om zo te genieten van alle voordelen die dit heerlijk kruid te bieden heeft.

Dit is waarom geelpoeder zo populair is …

Kurkuma (ook wel geelpoeder genoemd) wordt steeds vaker gebruikt bij het bereiden van eten om het lekkerder te maken en een mooi kleurtje te geven. De smaak van het poeder is aangenaam licht bitter en geeft je eten een smakelijk gekruid kleurtje. De reden dat de populariteit stijgt komt doordat er steeds meer gezondheidsvoordelen opduiken over het kruid. Er lijken elke dag wel weer nieuwe gezonde redenen bij te komen om het kruid te gaan gebruiken. Het kan helpen bij bepaalde klachten, maar ook zeker wanneer je gezond bent een waardevolle toevoeging zijn voor je eetpatroon.

Waarom is kurkuma zo gezond?

Er zijn veel gezonde redenen te noemen, we geven je hieronder 10 bekende gezondheidsvoordelen van kurkuma.

1. Kurkuma werk ontstekingsremmend
2. Een betere pijnstiller dan aspirine, bij een dosering van 250-500 gram, tot het gebruiken van 3-4 maal per dag
3. Het is goed voor je spijsvertering en darmflora
4. Verlaagt LDL cholesterol en verhoogt het HDL cholesterol in je bloed
5. Helpt bij het ontgiften van de lever
6. Je kan er sneller mee afvallen, wanneer je last hebt van overgewicht
7. Verminderd het risico op hart- en vaatziektes
8. Goed voor je huid en houdt het mooi, soepel en strak
9. Minder last van vermoeidheid, doordat je er meer energie van krijgt
10. Levert een bijdrage bij het herstel na het sporten (ant-oxidanten)

Zoals je ziet heeft het veel voordelen en het mooiste is nog, je kunt het heel simpel toevoegen aan je voeding of een supplement gebruiken waar kurkuma in zit.

Voedingssupplement of bij eten gebruiken

Je kunt bij specifieke klachten het beste kurkuma supplementen gebruiken, gezien de doseringen vaak hoger liggen dan dat je wat poeder door je eten gooit …wil je er gewoon lekker mee koken en tegelijkertijd gezonder worden dan raden we je aan geelwortel zo af en toe in poedervorm door je eten (vlees) te gooien.